søndag 11. januar 2009

Toppstyrt kunstfelt


Kronikk i Klassekampen 08.01.09:

Samtidskunsten er toppstyrt.

Det er Kulturdepartementet, Norsk Kulturråd og fagutvalgene utnevnt av Norsk Kulturråd som styrer den retningen kunstfeltet skal ha. De gir midler til, og løfter opp prosjekter som svarer på de oppgavene de selv har utformet.
Dette bidrar til en innskrenking av kunstneriske uttrykk og en klar føring der kunstnerne, for å få tildelt midler, må tilpasse eller utvikle prosjekter som tilfredsstiller de kriteriene Kulturdepartementet, Norsk Kulturråd og fagutvalget i Norsk Kulturråd har satt. Norsk Kulturråd velger selv medlemmer til fagutvalgene.
Per Kvist er kunsthistoriker og leder for fagutvalget for billedkunst. Marit Paasche er kunstkritiker og nestleder. En total dominans av kunstteoretikere i fagutvalgets ledelse medfører selvfølgelig at kunstteoretikere og teoribasert kunst har kommando i forhold til å sette agenda for hvilke typer kunstneriske prosjekter som skal tildeles midler og ha krav på offentlig interesse. Ved å gå inn på Norsk Kulturråd sine nettsider kan man registrere at det er opprettet en del “oppgaver” det med all sannsynlighet kun vil være kunstteoretikere, teoribaserte eller teorivennlige prosjekter som kan svare på.

I en artikkel I Klassekampen 4. desember refererer Jo Bech Karlsen til kunstkritiker Marit Paasche som for noe år siden konstaterte at “Kunstfeltet er i økende grad blitt strømlinjeformet og kommersialisert ”
Paasche stilte nesa lagelig til hogg når hun sa dette. Hun er selv en av de faktorene som har bidratt til at kunst i tett forening med kunstteori har utviklet seg til ren merkevarebygging der kunstnerne markedsføres som kommersiell merkevarer á la Mac Donalds eller Coca Cola. “Nykonseptualisme” er Paasches hovedbidrag til den moderne, hype samtidskunstscenen der Pin Up – gutter og - jenter utdannet fra kunstakademiene blir ”brandet” som intellektuelle kunstpop-idoler.

Slektsstevne
Flere kunstteoretikerne, kritikere og kuratorer velger ut kunstnere som de promoterer, analyserer og teoretiserer over. Slik bygger man en merkevare. Det fører til et symbiotisk forhold mellom teoretikere og utvalgte kunstnere som fremstår som "ektepar" eller "team". Disse “teamene” slår seg sammen med andre “team” og til sammen blir de å se på som et slags “slektsstevne”, som sørger for hverandre.

Kunsten skal ikke være toppstyrt. En toppstyrt kunst basert på rådende teoretiske føringer - gjerne av akademisk merke, er kunst på avveie. Den blir forutsigbar og ufarlig. For at kunstnerne fritt skal kunne utvikle prosjekter, og for å sikre en bredde der det å eksperimentere er en del av arbeidsprosessen, må ”stiloppgavene” fra Norsk Kulturråd og Kulturdepartementet avvikles.
Det er håpløst når kunstnere sitter i dagevis for å få sine prosjekter til å passe inn i søknadsoppgaver som heter:
Kunst og ny teknologi; Kulturelle endringsprosesser; Mangfoldsåret 2008; Kulturminneåret 2009 eller Manuskriptutvikling - kunstfaglig litteratur.
Det er allerede skrevet hundrevis av søknader der man som kunstinstitusjon eller kunstner forsøker å lage prosjekter som kan komme inn under kulturminnesekken. Penger er vesentlig for produksjon, og kunstfeltet svarer på satsningsområder Norsk Kulturråd skal belønne i euro, dollar eller norske kroner. Oppgavene utelukker mulighetene for et selvstendig utgangspunkt og medfører, slik jeg ser det, at deler av den offentlige støttede kunstproduksjonen er rene bestillingsverk.

Kunstteoretikere overtar kunstfeltet og stikker av med pengene.
Går man inn på Norsk Kulturråd sine sider og studerer kriteriene for å søke om støtte til Manusutvikling - kunstfaglig litteratur, ser man at dette er en oppgave skreddersydd for teoretikere. Det er tilfeldigvis også det eneste prosjektet der mottager får en lønn på kr.21 000 i måneden. Det eksisterer ingen tilsvarende ordning i Norsk Kulturråd der billedkunstnere kan ta ut lønn for å utføre et prosjekt.

”Den fjonge kunsten”
Når teorifikserte kunstteoretikerne får makt mister kunstscenen en form for verdighet og blir til en intellektuell strippeklubb.
"Den farlige kunsten" som man så fjongt kalte det på Norsk Kulturråds årskonferanse bar preg av var svært lite farlig. Bortsett fra Vibeke Løkkebergs bok som går direkte inn og setter spørsmålstegn ved den heroiske norske motstandsbevegelsen, og sånn sett sår tvil om en bestående sannhet som er hegnet om av hele Norge, var det etter mitt syn lite som kan betegnes som "Den farlige kunsten".
Skal noe betegnes som “Den farlige kunsten”, må kunstverket sette et søkelys på en bestående sannhet/ oppfatning, eller rokke ved noe fundamentalt.
Og du skal være ekstremt teoribasert, prippen og uten kropp om du opplever de kunstverkene Norsk Kulturråd presenterte på sin årskonferanse som “ Den farlige kunsten”

Hva bør gjøres annerledes?
Fordel alle midlene på to poster: Prosjekt og utstillingstøtte. La idé, innhold og håndverk være de bærende kvalitetene man bedømmer etter. Nedfell i vedtektene til Norsk Kulturråd at det skal være billedkunstnere og kunsthåndverkere som leder og nestleder i fagutvalget for billedkunst. Og så bør man fjerne alle kriteriene forskjellige utvalg i Norsk Kulturråd har konstruert, for å ekskludere gode prosjekter fra å få tildelt midler.
Tonje Gjevjon
Billed - og performancekunstner
Styreleder Akershus Kunstsenter
Styreleder BOA

5 kommentarer:

  1. Friskt pust! Toppstyring av det du beskriver legger til rette for en kjedelig kunstarena - gjesp :0, og jeg har alltid ment at slike forhold blir gjenstand for kreativ kveling. Det legger feltet flatt, og jeg savner synergieffekten, der flere ulike uttrykksformer får rom og likeverd, og kan dra nytte og spenning av hverandre. Er nok litt usikker på om kunstnerne er de som pleier sitt felt best. Et fagutvalg bør bestå av et panel der alle behov blir dekket av mennesker med spisskompetanse, vi trenger teoretikere såvel som praktikere. Og det behøver vel ikke være så mange av dem. Jo flere kokker jo mere søl. Edvarda

    SvarSlett
  2. Ja det blir forutsigbart og kjedelig.
    Mye av det Ernst Billgren gjør, handler jo om hva / hvem som definerer hva som er kunst (så nylig hans serie ”AK3” i SVT). TV-serien handler om at det finnes en komite som bestemmer hvem som skal slå gjennom som kunstner. Galleristen / kuratoren bestemmer hvem som kommer inn, - eller hvem som ikke engang får sette seg på dørmatta. Kontakter og trendperspektiv (og ikke minst hvor du kommer fra) virker å være essensielt -- før innhold. Det lønner seg å "tilpasse seg", for å si det enkelt.. og da sier jeg som Edvarda - gjesp :0

    Lars Vilks «Hur man blir samtidskonstnär på tre dager» var ustyrtelig morsom - og berører egentlig mange av punktene du tar opp her!:)

    SvarSlett
  3. Kunst og kunstteori har ingenting med hverandre å gjøre! Kunstteoritikeren har ikke peiling på det å lage kunst, og det tror jeg ikke de skjønner. De ønsker at det var annerledes tror jeg.
    Kunstteoritikeren klassifiserer, organiserer, skjematiserer, arkiverer den allerede eksisterende kunsten og putter den inn i sine teoretiske fragmenterte avlukker.- men å prøve å trykke den fremtidige kunsten inn i de samme klamme trange båsene bør bannlyses.
    Kunsten kan godt klare seg uten kunsteoritikeren, men ikke omvendt. Uten kunsten ingen teori.
    Jeg leser mye kunstteori, jeg liker det, men det har ingenting med det jeg gjør som kunstner.
    T. W. Adorno sier at enhver ny innsikt får en tilbakevirkende kraft. Tilbakevirkende kraft ja, men det fremtidige kunstverket får teoritikerene holde seg langt unna. Dette er kunstnernes fagfelt, dette må vi gjøre noe med!
    Bra Tonje!
    kari adora

    SvarSlett
  4. Vi er nok mest enige her... "hvor mange måter kan man si banan på" er sikkert god underholdning for Se og Hør, men de fleste av oss som holder på med dette gjør det ikke for å oppfylle samfunnets normative kunstsyn.Tvert om. Kunst som har bidratt til å utvikle både sitt felt og samtiden videre har alltid vært radikal, grenseoverskridenede og absolutt provoserende - og den kritiserer ofte de normene samfunnet er bygget opp rundt. Det kan man jo godt forstå at enkelte ikke ønsker...Guess who...

    Lisa Dillan

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett